دانشمندان می گویند SARS-CoV-2 با انتقال ذرات ریز از طریق هوا گسترش می یابد

13 اوت 2020 - ژنو، سوئیس: وقتی صحبت از پاتوژن هایairborne[1]  می شود، اندازه ی آنها اهمیت دارد. دانشمندان در نامه ای به سازمان بهداشت جهانی (WHO) در خواست کردند که این سازمان، انتقالSARS-CoV-2  را از طریق میکروقطراتی كه به اندازه كافی كوچك هستند که برای مدت طولانی در هوا بمانند، تایید کند. WHO، با اذعان به این که شواهد انتقال هوایی در حال ظهور هستند، پاسخ خود را منتشر کرد اما دستورالعمل خود را در این زمینه تغییر نداد و پتانسیل انتقال هوایی این پاتوژن را در خارج از بیمارستان ها و مراكز دندانپزشكی، تایید نکرد.

این نامه که توسط 239 دانشمند و مهندس از 32 کشور به امضا رسیده است، شواهد جدیدی در مورد انتقال هوایی را ذکر می کند. دانشمندان معتقدند دلایل بسیاری وجود دارد که انتظار داشته باشیم  SARS-CoV-2  بتواند از طریق ذرات معلق در هوا منتقل شود. WHO قبلاً فقط امکان انتقال از طریق هوا را كه در مکانهایی که پروسیجرهای تولید ذرات معلق در هوا انجام می شود، مانند بیمارستان ها و كلینیك های دندانپزشکی تایید کرده است.

دستورالعمل كنونی WHO بر احتیاط در مورد انتشار ویروس از طریق تماس نزدیك با افراد آلوده، از طریق قطرات تنفسی بزرگتر حاوی پاتوژن و از طریق تماس با سطوح آلوده، متمركز است. با این حال دانشمندان معتقدند که این دستورالعمل برای محافظت از افراد در برابر آلوده شدن به SARS-CoV-2 از طریق میکروقطرات حامل ویروس در هوا کافی نیست.

در این نامه آمده است: این قابل درک است که هنوز هم پذیرش جهانی در مورد انتقال هوایی  SARS-CoV-2  وجود ندارد. اما در ارزیابی جمعی ما، شواهد پشتیبانی کننده، بیش از اندازه ی کافی وجود دارد، بنابراین باید اصل احتیاط را به کار برد و برای كنترل همه گیری، تا زمان عرضه ی واكسن، تمام راه های انتقال را قطع نمود.

نویسندگان ادامه دادند: ما نگران هستیم كه عدم شناخت خطر انتقال COVID-19 از طریق هوا و عدم توصیه های واضح در مورد اقدامات كنترلی علیه ویروس موجود در هوا، عواقب قابل توجهی را به همراه داشته باشد. این موضوع اکنون که کشورها پس از تعطیلی دوباره در حال بازگشایی خدمات و کسب و کارها هستند، از اهمیت زیادی برخوردار است.

نویسندگان توصیه کردند برای کاهش خطرات ناشی از انتقال ویروس از طریق هوا اقدامات زیر را انجام دهید:

         تهویه کافی و مؤثر (تأمین هوای پاک در فضای باز و به حداقل رساندن هوای چرخشی) به ویژه در ساختمانهای عمومی، محیطهای کار، مدارس، بیمارستانها و خانه های مراقبت از سالمندان.

         تهویه عمومی مکمل برای کنترل عفونت airborne مانند هواکش موضعی، تصفیه ی هوا با راندمان بالا و چراغ های ماوراء بنفش ضد میکروبی.

         از ازدحام جمعیت، به ویژه در حمل و نقل عمومی و ساختمانهای عمومی، خودداری کنید.

مقامات سازمان بهداشت جهانی اعتراف كردند كه شواهد انتقال airborne در حال ظهور است، اما هشدار داده اند كه این شواهد نیاز به ارزیابی بیشتر دارند. این نهاد بهداشتی دستورالعملهای جدیدی را در مورد نقش قطرات airborne در انتقال SARS-CoV-2 در تاریخ 9 ژوئیه منتشر کرد، که در آن اظهار شده است: برای سنجش امکان انتقال SARS-CoV-2 از طریق هوا در مکانهایی که در آنها هیچ روش تولید ذرات معلق در هوا انجام نمی شود، و این که آئروسل هایی با ذرات کوچک چه نقشی در انتقال می توانند داشته باشند، به مطالعات بیشتری نیاز است.

: SARS-CoV-2 مشکل بزرگ با ذرات کوچک

بر اساس مرور نشریات علمی توسط دکتر Kevin P. Fennelly در مورد ذرات معلق در هوا(آئروسل ها)، که توسط افراد مبتلا به عفونت های تنفسی تولید می شود،- که به طور آنلاین در تاریخ 24 ژوئیه ی سال 2020 در Lancet Respiratory Medicine منتشر شد-، اندازه ی ذرات مهمترین عامل برای تعیین رفتار آئروسل ها است.

در این مرور، سیاست های کنترل عفونت سنتی بر اساس فرضیه ی انتقال عفونت های تنفسی توسط قطرات حاوی پاتوژن که بزرگتر از 5 میکرومتر هستند، بنا شده است. انتقال از طریق هوا به انتقال ویروس توسط ذراتی که اندازه آنها از 5 میکرومتر کوچکتر است، اطلاق می شود. برخلاف قطرات بزرگتر که از طریق سرفه یا عطسه ایجاد می شود، ذرات کوچکتر از طریق صحبت کردن یا نفس بازدم ایجاد می شوند، که بلافاصله قابل تنفس هستند و برای مدت طولانی در هوا معلق می مانند و مسافت های بیشتری را طی می کنند. تاکنون تصور می شد که انتقال هوایی فقط برای سل و تعداد کمی از سایر عوامل بیماری زا رخ می دهد.

دکتر Fennelly دریافت که آئروسلهای تولید شده از انسان ، دارای طیف گسترده ای از اندازه ی ذرات هستند که به طرز چشمگیری در مطالعات و روش های مختلف و برای پاتوژن های مختلف مشابه هستند. وی اظهار داشت: هیچ مدرکی برای تأیید این مفهوم وجود ندارد که نشان دهد بیشتر عفونتهای تنفسی با انتقال قطرات بزرگ ارتباط دارند. در حقیقت، آئروسلهایی با ذرات کوچک، بر خلاف دستورالعمل های فعلی یک قاعده هستند نه استثنا.

در این مرور نتیجه گیری شد که داده های روز افزون نشان می دهد SARS-CoV-2 توسط آئروسلهایی با اندازه ذرات کوچک و بزرگ منتقل می شود. یافته های دکتر Fennelly ، از در خواست دانشمندان از سازمان بهداشت جهانی در مورد تایید انتقال هوابرد SARS-CoV-2 و استفاده از کنترل های محیطی مانند ضد عفونی هوا در مکانها و مجامع پشتیبانی می کند.

منبع:

https://www.dental-tribune.com/news/scientists-say-sars-cov-2-is-spreading-through-airborne-transmission/

 



[1] بیماری هوابُرد به بیماری گفته می‌شود که در اثر عوامل بیماری‌زایی که می‌توانند توسط ذرات ریز، از طریق هوا و مکان منتقل شوند، ایجاد شود.